Nekalé obchodní praktiky aneb Jak se bránit vynalézavosti „šmejdů“?

18. října 2018

Fenomén, který vešel v povědomí hlavně díky tzv. předváděcím akcím, není, bohužel, stále minulostí. Pracovnice naší Občanské poradny v nedávné době řešily případ klientky, která se stala obětí nekalých obchodních praktik tzv. šmejdů. Zajímá vás, jak to dopadlo? Čtěte dále.  

Nepoctiví obchodníci stále vymýšlejí nové taktiky, jak zneužít důvěru spotřebitelů. Před časem navštívila Občanskou poradnu Proxima Sociale o.p.s. paní AK, která se kvůli nepoctivému chování jedné obchodní společnosti ocitla ve velmi svízelné situaci.

Před časem si u společnosti koupila několik výrobků – jednalo se o domácí spotřebiče a nádobí. Hrnce vyžadují dle slov prodávajícího speciální údržbu, proto se rozhodla využít služeb certifikovaného servisního odborníka. Ten dal paní AK podepsat několik dokumentů. Měla za to, že se jedná pouze o potvrzení o provedení údržby. O to větší bylo rozčarování, které přišlo s  upomínkou na zaplacení prvních splátek kupní ceny čističky vzduchu. Mezi papíry, které paní AK podepsala, byl i přeložený list papíru, který byl prázdným formulářem kupní smlouvy. Tu servisní odborník doplnil bez jejího vědomí na čističku vzduchu. „Žádnou čističku vzduchu jsem nechtěla a ani nechci“, dodává.

Kupní smlouva vypadá na první pohled neproniknutelně. Počítá sice s tím, že od ní může spotřebitel odstoupit do 14 dnů, jelikož se jedná o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory; ovšem občanský zákoník stanoví, že čtrnáctidenní lhůta běží až od okamžiku převzetí zboží. V této konkrétní smlouvě je převzetí zboží podmíněno zaplacením celé kupní ceny, přičemž se jedná o prodej na splátky. Možnost odstoupení se tudíž oddaluje o několik let.  Zároveň smlouva obsahuje přísné sankce při prodlení se splácením. Celková výše dluhu se tak může vyšplhat až na stovky tisíc korun.

V případě paní AK se jednalo o záměrné uvedení v omyl, který podle občanského zákoníku způsobuje neplatnost právního jednání a tedy i závazků z něho vyplývajících. Po konzultaci v občanské poradně napsala paní společnosti dopis s vylíčením, v čem spatřuje neplatnost smlouvy a vyzvala ji k vyjádření. Společnost svoje pochybení uznala a smlouvu zrušila.

Není vyloučeno, že obdobná jednání obchodníků a jejich zástupců naplňují znaky přestupků klamavých a agresivních obchodních praktik. V takovém případě se naskýtá spotřebiteli možnost podat podnět na Českou obchodní inspekci. To sice samo o sobě nepomůže vyřešit otázku neplatnosti smlouvy, nicméně inspekce může ukládat sankce až ve výši 5.000.000 korun obchodníkovi, který se nekalých obchodních praktik dopustil.

Pracovnice občanské poradny dodávají: „Lidé, kteří se stanou obětí nekalých praktik „šmejdů“ se mohou stydět za to, že se nechali napálit a ostýchají se proto s problémem svěřit. Přitom by jim mohlo pomoci nejenom nejbližší okolí, ale také odborníci z řad právníků nebo pracovníků občanských poraden. Díky tomu, že paní AK neváhala a požádala o radu a pomoc při řešení své situace, skončil její příběh po několikatýdenním trápení šťastně.“

Na závěr několik rad, jak se bránit proti praktikám „šmejdů“:

  1. Pečlivě zvažte, koho pustíte k sobě do bytu.
  2. Veškeré dokumenty si před jejich podpisem důkladně pročtěte. Soustřeďte se zejména na ustanovení o kupní ceně, smluvních pokutách a možnostech odstoupení od smlouvy. Pročtěte si pozorně obchodní podmínky, pokud na ně smlouva odkazuje.
  3. Podepisujte je nejlépe v přítomnosti svědků a jednu kopii dokumentu si nechávejte pro sebe.
  4. Pokud máte pocit, že jste se stali obětí „šmejdů“, svěřte se blízkým. Vyhledejte odbornou pomoc – ať už občanských poraden nebo právníků.